Carola

In maart 2018 stond ik samen met mijn mede Doingoood Kili-climbers op de top van Mt. Kilimanjaro! Wat een ervaring. Wat een innerlijke en fysieke strijd. Echt een ‘once in a lifetime experience’ die ik voor geen goud had willen missen. Het bereiken van de top was fantastisch maar ook de weg ernaartoe was er een om nooit meer te vergeten. Zowel de dagen op de berg als de maanden voorbereiding waren geweldig.

In een vlaag van verstandsverbijstering had ik mij opgegeven. Daarna volgde een periode van trainen, kennismaken met mijn medeklimmers, veel wandelen en fondsenwerving. Bij thuiskomst na de klim, kon ik niet ophouden om erover te vertellen. Over de ervaring, wat het voor mij heeft betekend en hoe zeer ik iedereen dit gun. Toen ontstond het idee van de Kilimanjaro Journey.

Hoe tof is het wanneer jij de kans krijgt om deze ervaring op te doen en je op de weg ernaartoe ook nog van alles leert? Over jezelf, over anderen, over vitaliteit en leiderschap en over voeding. En je hulp krijgt om fit te worden en zo de kans te vergroten dat je de top haalt? En dat ik deze journey begeleid? Ik hoop je dan ook binnenkort te treffen in Afrika!

handtekening Carola

Carola

Als kind had ik geen idee wat ik wilde worden. Prinses? Brandweervrouw? Zangeres? Met een nichtje oefende ik in mijn kamer onze ABBA playback-act. En elke verjaardag speelden mijn zus en ik voor de familie ons zo hard ingestudeerde muziekstuk. Heel succesvol vond ik het allemaal niet. Op de middelbare school ontplofte bijna alles bij scheikunde en was ik altijd de Y kwijt bij wiskunde. De exacte kant ging het dus niet worden; dan maar de talen en vakken als geschiedenis.
Een tijdelijke baan via een uitzendbureau leverde mij uiteindelijk mijn echte eerste ‘grote-mensen-baan’ op. Bij een Amerikaans ingenieursbureau. Ik begreep niets van wat ze daar deden. Ja, fabrieken bouwen. Maar hoe dan? Ondanks dat bleef ik er bijna vijf jaar, waarvan twee jaar in de Ondernemingsraad. Ik leerde Engels spreken als geen ander en begreep al snel dat communicatie ‘key’ was.

Rode draad
Ook in mijn daaropvolgende banen bij Tempo-Team, Les Corps en Boertien/NCATB was communicatie de rode draad. Praten met klanten, met kandidaten, met collega’s. Afstemmen, onderhandelen, interviewen, presenteren. In alle vormen en maten. Ik leerde ook meer over verkopen, leidinggeven aan een (project)team en trainingen geven. En dat was tof! Met een groep aan de slag zijn om hen dingen te leren. Maar degene die volgens mij het meest leerde in die periode, was ik! Over groepsdynamiek, dat leren leuk was, over nog meer vormen en maten in communicatie en enorm veel over mijzelf. Over echt luisteren. Ook naar je gevoel. Oeps. Maar ik ging het wel doen.

Ondernemen
En toen was ik opeens ondernemer. Met een compagnon. En een website. En briefpapier. Net echt. In een vak waar ik geen kaas van had gegeten. Maar ja, Pipi Langkous zegt ook altijd: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’. En we konden het!
Tien jaar later stond er een fantastisch bedrijf, met een goede reputatie, geweldige opdrachten en opdrachtgevers, een vestiging in de Emiraten, een dikke omzet en een goed rendement. Tien jaar inspanning, bloed, zweet en tranen en in de beginjaren op een houtje bijten. Maar wat was het een geweldige rollercoaster! Na tien jaar luisterde ik weer naar mijn gevoel en stapte eruit. De koek was op. Vol vertwijfeling over wat en hoe nu verder, was ik opeens na bijna 25 jaar fulltime werken, thuis. Maar niet voor lang! Al snel ging de telefoon en was ik weer aan het werk in ‘mijn’ vak: evenementen. Op freelance basis. Zo kwam ik nog eens ergens.

Bucketlist
Deze korte periode thuis zorgde er trouwens wel voor dat ik mijn bucketlist weer eens afstofte. En uiteraard een kleine update gaf. Orka’s spotten in Alaska, husky-sledetocht maken, het Noorderlicht zien, tussen de pinguïnkolonie op het strand van Kaapstad lopen; het stond en staat er allemaal nog op. Wonen en werken in het buitenland steeg met stip naar de top van de lijst. Hoe en wat, dat kwam nog wel een keer. In de drie jaar van mijn freelancebestaan, leerde ik weer veel over mijzelf. Dat ik eigenlijk best veel van het vak afweet, veel mensen ken en toch liever ergens bij hoor dan zo’n vast/losse (werk)relatie.

Kili-Climb
Bij toeval las ik over de Doingoood Kilimanjaro Charity Climb 2018. Wow, dat was gaaf! Een sportieve uitdaging, maatschappelijk bijdragen en naar mijn favoriete continent. In een vlaag van verstandsverbijstering gaf ik mij dan ook op. Mijn beste vriendin viel van haar stoel: ‘Jij? De Kilimanjaro op? Je loopt alleen van en naar je auto!’ Meedoen gaf mij een doel om naartoe te werken. Zowel fysiek als qua fondsenwerving. En ik mocht weer nieuwe schoenen kopen. Dit keer overigens heel lelijke; echte wandelschoenen. Met paarse veters. Dat dan wel weer. De Kili-climb werd uiteindelijk een reis van bijna drie maanden. Vrijwilligerswerk in Oeganda met safari’s en gorilla-tracking, de klim, safari’s in Tanzania, projectbezoeken en een heerlijk relaxte periode aan de kust van Kenia.

De Journey
Bij thuiskomst vinkte ik wat zaken van m’n bucketlist. En opeens viel het kwartje. Waarom niet mijn kennis en kunde op het gebied van events, trainen en opleiden van mensen combineren met mijn overweldigende ervaring met de Kili-climb? Hoe tof is het wanneer een werkgever jou als werknemer of klant de kans geeft om deze ervaring op te doen en je op de weg ernaartoe ook nog van alles leert. Over jezelf, over anderen, over vitaliteit en leiderschap en over voeding. En je geholpen wordt om fit te worden en zo de kans te vergroten dat je de top haalt? En dat ik dan deze journey begeleid? Zo gezegd, zo gedaan! Karibu op mijn website over de Kilimanjaro Journey. Ik hoop je te treffen in Afrika!

‘You may not know what is going to happen when you try,
but if you don’t try, nothing is going to happen’

Testimonials

Wilma van der Lely
Sr. Communications manager Horticulture at Priva

For those lucky enough to work with Carola, you will be overwhelmed by her passion and enthusiasm for the company she is focusing on. She also has the ability to think outside the box and will commit to bringing every event to a good end. I believe that Carola’s dedication and positive energy can make any kind of international event a great success. My highest recommendation for a wonderful person to work with.

Pamela Wooley
Director Communications at MEXX

Carola and I worked intensively together on a series of corporate events, both for external audiences (customers) and internal audiences (employees), over several months for the brand MEXX. The timeframe was short, the demands high, and resources limited – but, every event came together successfully, on-time, and in budget. Even those within the organisation who had been wary of bringing in someone external called me expressly to praise Carola and her work. She keeps a cool head and delivers – it is truly a pleasure to work with her.

Martine Honkoop
Management assistant for Pioneer Benelux BV

I’ve met Carola for the first time at our “Move the Heart and Touch the Soul party” 2006 at the Hilton Hotel Antwerp. This 25th anniversary party of Pioneer Benelux was very successful. The whole evening was full of surprises and everything was arranged very well. Not only the evening was successful, but also the arrangements for our colleagues from our headquarters in Japan were very good. All arrangements, as in the location, things to do around Antwerp, the party, hotel rooms, breakfast, everything was very fine.

So, for the party’s which followed next, up until 2008, there was no discussion who we would like to contract. We invited Carola again. It’s nice to have contact with Carola because she understands exactly what we want and, maybe more important, what we specific don’t want. It’s easy to talk to her, and she knows the right questions to ask us. I hope to continue working with Carola for a long time…